Návrat
RUS, 2003
středa | 11. 9. 2013 | 16.00 | 2D |
Snímek Návrat slaví úspěchy po celém světě tak, jak se to už dávno ruskému filmu nestalo a režisér Andrej Zvjagincev bývá přirovnáván k Andreji Tarkovskému. Návrat je film s tajemstvím - chlapci ani diváci se nikdy nedozvědí, odkud se jejich otec vrátil ani co bylo skutečným cílem výpravy na ostrov. Není to podstatné a Zvjagincev se projevil jako nesmírný talent, když původní, vše vysvětlující scénář přepsal k obrazu svému.
Vozvraščenije
Drama / Mysteriózní / Thriller
Rusko, 2003, 105 min
Režie: Andrej Zvjagincev
Hrají: Ivan Dobronravov, Konstantin Lavroněnko, Natalija Vdovina, Vladimir Garin
Komorní příběh přivádí na scénu dva bratry v klasické klukovské situaci: partička stojí na věži nad vodou, jeden za druhým skáče. Nejmladší z nich, dvanáctiletý Ivan, ale strach z výšky nepřekoná. Srab, s nímž se ještě o den později nikdo nebaví. Návrat domů po rvačce se starším Andrejem však přinese daleko větší zásah do života obou: v ložnici spí otec, který se po deseti letech zčistajasna vrátil. Matka mlčí, babička mlčí. A u večeře otec slíbí překvapeným klukům, že je vezme na dvoudenní výlet. Společná cesta je ale něčím mnohem podstatnějším než rybářskou výpravou. Otec jakoby chtěl navázat na výchovu, vedenou mužskou rukou, která ovšem až do tohoto okamžiku neexistovala. Chlapci reagují každý podle své nátury: starší Andrej v naději nalezení dosud chybějícího prvku života začíná otce obdivovat, mladší Ivan vzdoruje, podezírá, klíčí v něm strach, jeho ještě dětská dušička je přímočařejší a zranitelná. Dlouho vynucované oslovení "tati" mu spontánně vyjde z úst až v zoufalém výkřiku, stvrzení toho, že života běh je jednosměrný a nic podstatného vrátit nelze.
Návrat je film s tajemstvím - chlapci ani diváci se nikdy nedozvědí, odkud se jejich otec vrátil ani co bylo skutečným cílem výpravy na ostrov. Není to podstatné a Zvjagincev se projevil jako nesmírný talent, když původní, vše vysvětlující scénář přepsal k obrazu svému. Film se natáčel v okolí Petrohradu, ve Finském zálivu a na ladožském jezeře a netřeba dodávat, jak lze tuto krajinu využít pro atmosféru filmu. Zvjagincev to dokázal skvěle a společně s hereckými výkony všech tří představitelů se mu to stalo hlavním stavebním kamenem.
Návrat překypuje emocemi v každé situaci, z nichž ty, v nichž Ivan nechává naplno propuknout své obavy, vzdor a pod tím ukrytou touhu po otcovsko-synovské vzájemné lásce patří k nejsilnějším. o sentimentu či citovém vydírání přitom nemůže být řeč.
Návrat je film něžný a drsný zároveň, Zvjagincev vytváří i graduje napětí, naprosto přirozeně působí na city i myšlení diváků. Film, o němž se mluví jako o zázraku je přitom jen dokladem staré pravdy, že obyčejný příběh obyčejného života je tím největším a nejpůsobivějším dramatem.