Ejzenštejn v Guanajuatu

MEX / NLD 2014

středa 2. 12. 2015 20.00 titulky | 2D
80 Kč
nepřístupné pro děti a mladistvé do 18 let
čtěte více

ST 2/12 20.00 Sovětský režisér Sergej Ejzenštejn cestuje v roce 1931, na vrcholu svých tvůrčích sil, do Mexika, kde hodlá natočit svůj snímek Ať žije Mexiko! Přijíždí do města Guanajuato, kde se ho ujme místní průvodce Palomino Cañedo. Tady Ejzenštejn na vlastní kůži zažívá úzké propojení mezi láskou a smrtí – pudy eros a thanatos. Film Petera Greenawaye dává nahlédnout do deseti dní, které otřásly Ejzenštejnem; do dní, které ho trvale ovlivnily a formovaly.

Ejzenštejn v Guanajuatu

Eisenstein in Guanajuato
Romantický / Životopisný / Komedie
Mexiko / Nizozemsko / Finsko / Belgie / Francie, 2014, 105 min
nepřístupné pro děti a mladistvé do 18 let
titulky

Režie: Peter Greenaway
Scénář: Peter Greenaway
Kamera: Reinier van Brummelen
Hrají: Elmer Bäck, Stelio Savante, Lisa Owen, Maya Zapata, Luis Alberti, Rasmus Slätis, Jakob Öhrman

Na počátku projektu byl záměr natočit dokument o vzniku snímku Ať žije Mexiko!. Nakonec z toho vyšel hraný film, který však stále nese prvky dokumentu. Vždycky jsem nedůvěřivý k „oficiální pravdě“, kterou nám dokumenty nabízejí. Historie neexistuje – existují jen historici. Historie sama o sobě je nepoznatelná. Zapsaná historie je druhem literatury a my všichni jsme pak oběťmi subjektivního nazírání autora. To je dobré si uvědomit.
Ve filmu jsme použili citace Ejzenštejnových nejslavnějších filmů – Stávka, Křižník Potěmkin a Deset dní, které otřásly světem. Snímek je také plný režisérových citátů. A co dalšího je pravda? Posedlost botami? Hraní si s vidličkou? Je pravda, že Ejzenštejn nepil a nekouřil. Je pravda, že se snažil seznámit se s Freudem, ale nepodařilo se mu to. Měl rád rychlá auta. Na svých cestách s sebou vozil haldy knih. Měl slabé srdce a zemřel sám. Před smrtí se mu podařilo naškrábat na papír: „Právě mám infarkt. 10. února 1948“, což z něj dělá jednoho z mála lidí, kteří dokázali zaznamenat svůj vlastní zánik. A také je pravda, že byl jedním z největších filmařů všech dob.

Petera Greenawaye si nesmírně vážím nejen pro jeho velké filmy z minulosti, ale také (a možná ještě více) pro jeho současnou neutuchající a horečnatou snahu analyzovat filmové médium, hledat jeho hranice a limity a zpochybňovat všeobecně přijímané premisy. Greenawayův zatím poslední film je natočen v duchu jeho radikálních názorů, nejedná se však o didaktické dílo, ale naopak o velmi živou strukturu naplněnou významy, citacemi a atrakcemi, přesně v duchu jeho známých snímků minulosti. Greenaway natočil film naprosto nepodobný čemukoliv co v současné době můžete v kinech potkat, film, který by miloval i Sergej Ejzenštejn, kdyby měl možnost jej vidět. Sex a smrt už dlouho nebyly zobrazeny na plátně tak explicitně a zároveň inteligentně i hravě. Peter Greenaway je zkrátka jedním z posledních ne pouze žijících, ale opravdu tvořících klasiků světové kinematografie a jeho Ejzenštejn si zaslouží velká plátna kin.
Jan Jílek, Hlavní dramaturg AČFK

ČSFD (75%)

RECENZE:

MovieZone.cz (Martin Svoboda II) ****
"Peter Greenaway je totiž artista první třídy a jeho metafilmové hříčky jsou pověstné svojí stupňující se agresivitou a intenzitou. Bohužel jde už docela dlouho nabývat dojmu, že pokud ho lze považovat za geniálního, a že já bych se toho označení nebál, tak geniálního až příliš. Možnosti média…" (více)

Youtube trailer
zpět nahoru



Výběr akcí filtrem

Zajímá mě

Pustí mě tam?

Mám na to?

Mám čas?

Potvrďte kritéria filtru

Zvolte datum

Od

říjen 2019

po7142128
út18152229
st29162330
čt310172431
4111825
so5121926
ne6132027

Do

listopad 2019

po4111825
út5121926
st6132027
čt7142128
18152229
so29162330
ne3101724
Potvrďte vybrané odbobí