Slídil
USA 2014
úterý | 28. 4. 2015 | 20.00 | titulky | 2D |
út 28/04 20.00 Lou Bloom nemá práci a nemá peníze. Jednoho večera uvidí zpravodajský tým, který zaznamenává dopravní nehodu „ještě za tepla“, a pochopí, že takové záběry jsou cenným artiklem. Rozhodne se v této oblasti uplatnit za každou cenu a pro atraktivní materiál se neštítí udělat cokoliv. Temný thriller s Jakem Gyllenhaalem v hlavní roli nepostrádá hutnou atmosféru ani momenty, ze kterých mrazí v zádech.
Slídil
Nightcrawler
Krimi / Drama / ThrillerUSA, 2014, 117 min, do 15 let nepřístupný, titulky
Režie: Dan Gilroy
Scénář: Dan Gilroy
Kamera: Robert Elswit
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Ann Cusack, Michael Hyatt, Kevin Rahm, Eric Lange, Kathleen York, Anne McDaniels, Jamie McShane, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, Leah Fredkin, James Huang
Cílevědomý novinář Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) se s partou nezávislých kameramanů a osobitou životní filosofií ponoří až na samé dno losangeleského podsvětí. Podporován Ninou (Rene Russo), zkušenou televizní redaktorkou, stírá postupně hranici mezi pozorovatelem a pachatelem a nachází své poslání v práci investigativního novináře ve vražedném světě nočního Los Angeles.
Los Angeles. Tmavá noc. Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) si do své obstarožní toyoty nakládá trochu pletiva z tmavého pozemku, aby ho odvezl do sběrny. Chytí ho přitom ale hlídač a Lou ho bez výčitek zneškodní a ukradne mu pěkné pánské hodinky. Pak se staví ve sběrně a kromě železa se pokusí nabídnout i své služby. Se slovy, že zloděje majitel zaměstnávat nebude, Lou s falešným úsměvem odchází. Po cestě zpátky se připlete k bouračce a spatří noční ptáky s kamerou jak natáčí drsné záběry do ranních zpráv. Lou je nadšený. Nasaje do sebe jak houba informace a už utíká pro kameru, aby se vrhl do nové profese. Tedy utíká. Získá jí svým specifickým způsobem. A pak se začnou dít věci. (Ondra Slanina - RealFilm.cz)
NÁZORY DIVÁKŮ:
Nejlepší date movie pro bulvární novináře. Zároveň ale film, který odkvétající televizní zpravodajství využívá jen jako základny k tomu, aby s hořkým cynismem zpracoval univerzálnější témata - ideologie sebezdokonalování, vyhrocený individualismus a kariérismus v podmínkách tržního kapitalismu (který velí udílet významně znějící názvy nejen bezvýznamným pracovním pozicím, ale třeba i vraždě). Také díky tomu, že Gyllenhaalova noční šelma se „zeligovskou“ schopností splynout s libovolným prostředím postrádá stálou identitu (ne náhodou jeden z posledních záběrů cituje finále Obvyklých podezřelých), výborně funguje jako zrcadlo prohnilé společnosti. Od začátku chladnokrevně a bez jakýchkoliv morálních zábran (zřejmě ani neví, že něco jako morálka existuje) napodobuje druhé. Rychlou cestu k velkému úspěchu sám nevymyslel, ale odpozoroval a odposlouchal (mj. z televize a internetových kurzů). Pochopil, že nejlépe prodává průběžně přikrmovaný strach, že každý člověk a každá nešťastná událost mohou být zpeněžitelným zbožím. To, co chce, si prostě vezme. I kdyby kvůli tomu měl vraždit. Případně vytouženou skutečnost sám vytvořit. (Matty - čsfd.cz, hlouběji ZDE)
Emoce vřelé asi jako zimní ráno a postavy bez osobního příběhu mohou vzbuzovat dojem divácké antipatie, ale ta úsporná práce s hrdiny, kteří se zaprodali číslům sledovanosti, funguje na jedničku, jelikož tihle slídilové pro většinu z nás zůstanou něčím odosobněným, prostupující k nám skrze pikantní záběry z televize, i v běžné realitě. Navíc Gyllenhallova slizká kreace funguje tak silně, že je vám vlastně úplně jedno, jakým způsobem byste měli na hrdinu nahlížet, což se v závěru vyjeví jako hlavní trumf tvůrčího vyprávění a tak nějak vezmete na milost i ten předtitulkový dojezd. (Isherwood - čsfd.cz)
Recenze: Lukáš Plaček (Oko diváka), Michal Šobr (Česká televize), Stanislav Dvořák (Novinky.cz), Mirka Spáčilová (iDNES.cz)
ČSFD.CZ (79%)