Cesta domů
Wo de fu qin mu qin
Čína 1999
středa | 5. 2. 2014 | 16.00 | 2D |
Ve fascinujícím příběhu o lásce a ztrátě, jsou v popředí dvě srdce. První patří učiteli, který touží své vědomosti předat příští generaci, druhé je venkovské dívky, která celou svou duší touží splynout s mužem, kterého miluje. Tento prostý příběh se podobá íránskému snímku „The Wind Will Carry Us“ (Odnese nás vítr). Zhang do filmu vnáší svůj dar mistrné obrazové kompozice a příběh rozděluje mezi současnost (natáčenou na černobílý materiál s modrým nádechem) a dávný příběh námluv hrdinových rodičů (natočený barevně a se synovým komentářem).
Drama / Romantický
Režie: Yimou Zhang
Kamera: Yong Hou
Hudba: Bao San
Hrají: Ziyi Zhang, Hong-lei Sun
Známý čínský tvůrce velkých filmových pláten Zhang Yimou natočil v letech 1998-99 překvapivě dva nenápadné komorní snímky, Nikdo nesmí chybět (FP 2/2007) a Cesta domů, inspirované moderní íránskou kinematografií. Oba navíc spojuje motiv venkovské školy. – V Cestě domů se po dlouhých letech vrací z města do rodné vesnice Luo Jü-šeng na pohřeb svého otce, venkovského učitele. Jeho matka trvá na dávno zapomenutém obřadu, při němž musí být nebožtík dopraven z márnice k hrobu střídajícími se nosiči. Jenže cesta z města do horské vsi je dlouhá a lidí v ní je příliš málo. Muž přesto chce matce vyhovět. Přitom si připomene příběh svých rodičů, jenž se odehrál před čtyřiceti lety. Tehdy se osmnáctiletá Čao Ti na první pohled zamilovala do nového učitele a svou lásku si vyvzdorovala na nepřízni osudu díky trpělivosti a oddanosti. Mladý Luo Čang-jü musel totiž z politických důvodů odejít a vrátit se mohl až po krušných dvou letech. Čao Ti na něj dlouhé dny a měsíce čekala u polní cesty za vsí. – Velmi jednoduchá love story se odvíjí v pestrých barevných plochách, v nichž se střídají panoramatické záběry horské krajiny v různých ročních obdobích a v nichž významnou roli hraje červená barva lásky. Oproti tomu současnost vyprázdněné vesnice a scéna pohřebního průvodu v nevlídném zimním počasí jsou natočeny jako černobílé. – Zhang Yimou opět prosazuje své kameramanské vidění a obohacuje tak minimalismus vyprávění o stylizovanou vizuální rovinu. Jeho nostalgické až barvotiskové obrazy jsou vyvažovány zvláštní naléhavou upřímností, s níž sdělují smutky i radosti lidského údělu. – Ve filmu skvěle debutovala mladičká Zhang Ziyi, již Zhang Yimou objevil podobně jako předtím svou dlouholetou herečku a manželku Gong Li.
Tomáš Bartošek Filmový přehled 2007/2