Staré filmové melodie
Recitál Jiřího Bartoně
čtvrtek 22. 3. 2018 v 18.00 hodin
Dům kultury | Hudební sál
Zveme vás do Hudebního sálu Domu kultury, kde ve čtvrtek 22. března od 18 hodin proběhne premiérový recitál herce a zpěváka Jiřího Bartoně, příznačně nazvaný Staré filmové melodie. Je to zajímavá hudební fúze, kterou kromě známého pražského herce tvoří studentka pátého ročníku Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, pianistka Marie Drkulová a herečka a režisérka Divadelního spolku Kroměříž Romana Blažková, přičemž na dramaturgii a celém projektu se podílí i pracovník Domu kultury v Kroměříži Robert Rohál. V podobné konstelaci vznikl i loňský pořad Šansony a balady 17. listopadu v klubu Starý pivovar. V komorně laděném programu tentokrát zazní písničky z dnes už kultovních filmů jako Půlnoční kovboj, Limonádový Joe, Bylo čtvrt a bude půl, Mučedníci lásky, Josefína, Ztracená tváře, Žižkovská romance nebo Den pro mou lásku.
Předprodej vstupenek od 2. února na pokladnách DK a online
„Filmová hudba má podstatný vliv na atmosféru a na konečné vyznění toho kterého filmu,” míní Jiří Bartoň. „V řadě starších českých snímků je ukryta spousta krásné muziky a jako perly a skryté poklady se tam objevují nejrůznější songy. Mnoho filmů zapadlo do archivu a vymizelo z pláten kin, z obrazovek i z paměti lidí. Záměrně jsem vybral většinou ty méně známé, ale krásné melodie a zaprášené časem je chci opět vyleštit a polozapomenuté nebo úplně zapomenuté přivést na světlo. Zaslouží si, aby jim byla znovu věnována pozornost.“
JIŘÍ BARTOŇ
Výrazná tvář předurčuje Jiřího Bartoně (ročník 1977) k postavám charismatických mužů i zabijáků, což dokládá třeba seriál Specialisté, kde si v jedné z epizod zahrál elegantního vraha, anebo připravovaný film režiséra Jiřího Svobody Rašín, kde má roli velitele tábora. Před televizní kamerou si Jiří Bartoň zahrál poprvé v seriálu Četnické humoresky nebo v sitcomu Comeback. Objevil se v několika studentských filmech a před pár lety jsme ho mohli vidět také v americkém hororu Hostel II.
Rodák z Kyjova vystudoval střední knihovnickou školu, leč po maturitě nastoupil na místo jevištního technika v Městském divadle Brno. Právě tady se dočkal své první role, a to hned v shakespearovském Othellovi. V té době už soukromě studoval herectví nejprve u Ladislavy Dujsíkové, potom u herečky Miroslavy Kolářové. V roce 2004 zakončil studia divadelní a filmové vědy na FFMU v Brně, kde už současně působil v alternativním divadle Čára. Potkaly ho tu hlavní nebo velké role v inscenacích jako Mastičkář, Vzpomínky na život a dílo skladatele Foltýna, Balada Fortunina, Ludus Danielis, Heroika aneb Play Zavřel.
Vedle toho hostoval v Divadle Polárka (O Smolíčkovi) nebo v Městském divadle (Máj). Rád vzpomíná i na postavu Mefista, kterou si zahrál v představení Faust?, přičemž bohaté herecké i moderátorské zkušenosti získal v několika rádiích. V období let 2008 - 2013 působil ve stálém angažmá v Divadle Šumperk, kde vytvořil řadu zajímavých a krásných postav. Byly mezi nimi Gooper v Kočce na rozpálené střeše, Derbak v Baladě pro banditu, Calandor v Calandriádě, Jevgenij Dorn v Rackovi, Osip v Revizorovi, Ross v Macbethovi, Antonín Důra v Rozmarném létě nebo Polednice v Kytici. V Šumperku si zopakoval i titulní roli v Mastičkáři. Poslední čtyři roky je na volné noze a žije v Praze. Hraje Hymana Kaplana v inscenaci Pan Kaplan má stále třídu rád, kterou uvádí brněnské Divadlo Parnas, ale coby zdatný zpěvák spolupracuje i s hudebním tělesem Ensemble Opera Diversa, kde ho můžeme vidět v roli Nissena Piczenika v Leviatanovi nebo v titulní roli inscenace Everyman. Hraje i v představení Dům, ve kterém nechci bydlet, které uvádí pražské Vršovické divadlo MANA.
Na televizní obrazovce si zahrál v seriálechjako byly Expozitura/Atentát, Vraždy v kruhu, Případy prvního oddělení nebo Specialisté. V roli nájemného vraha škrtiče se brzy se objeví ve slovenském seriálu Za sklom. Vyzkoušel si však i historický kostým, a to v televizním filmu Jan Hus, v němž ztvárnil postavu Fridricha Braniborského. Do celkového výčtu jeho aktivit patří rovněž práce pedagoga na Mezinárodní konzervatoři Praha stejně jako práce lektora herectví na uměleckých táborech a kurzech.