Na krásném modrém Dunaji
Vídeňský večer polek a valčíků Johanna Strausse ml.
Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín
středa 29. 7. 2020 v 19.00 hodin
Dům kultury | Skleník Květné zahrady
Speciální koncert slouží jako poděkování pracovníkům v sociálních službách za mimořádné nasazení v době koronavirové pandemie.
Program:
- Johann Strauss ml.: Die Fledermaus, Overtüre
- Johann Strauss ml.: Frühlingsstimmen Walzer
- Johann Strauss ml.: Unter Donner und Blitz (Polka-schnell)
- Johann Strauss ml.: Wein, Weib und Gesang Walzer
- Johann Strauss ml.: Tritsch-Tratsch (Polka-schnell)
-přestávka-
- Johann Strauss ml.: Der Ziegeunerbaron, Overtüre
- Johann Strauss ml.: Éljen a Magyar! (Polka-schnell)
- Johann Strauss ml.: Csárdás aus der Oper "Ritter Pásmán"
- Johann Strauss ml.: Im Krapfenwald´l (Polka francaise)
- Johann Strauss ml.: Banditen-Galopp (Polka-schnell)
- Johann Strauss ml.: An der schönen blauen Donau Walzer
Johann Babtist Strauss, světově známý jako Johann Strauss mladší. Král valčíků a mistr operety se narodil 25. října 1825 a zemřel 3. června 1899. Otec, věhlasný dirigent a skladatel Johann Strauss starší, si pro svého syna nepřál hudební karieru. Doporučoval mu občanské povolání. Syn dokonce studoval vídeňskou polytechniku a gymnázium. Z obou škol ho ale vyloučili, dával jednoznačně přednost hudbě. Mladý Johann se naplno začal muzice věnovat až poté, co otec opustil rodinu. Po jeho smrti dokonce převzal otcův orchestr, o dirigentskou taktovku se později dělil se svými dvěma bratry. Král valčíků Johann Strauss mladší uchvátil svět, kdo by neznal Císařský valčík nebo Na krásném modrém Dunaji. Ten byl původně napsaný pro mužský sbor, světovou proslulost mu ale získala orchestrální podoba. Strauss napsal asi 550 skladeb, také polek, kvapíků, pochodů. Opera Rytíř Pásmán mu úspěch nepřinesla. o to silnější odkaz zanechal díky operetám. Především Cikánský baron a Netopýr patří ke skvostům tohoto žánru. o Straussovi bylo známo, že si své hudební nápady zapisoval okamžitě, aby na ně nezapomněl. Používal k tomu například i účtenky, ubrousky, manžety nebo bankovky. Vídeň svého rodáka milovala už za jeho života. Svědčí o tom i davy lidí na jeho pohřbu. V čele smutečního průvodu jel na vraníkovi černý jezdec s černým žezlem v ruce – znamení, že zemřel král.
Osobní pozvánka od dirigenta Františka Macka
"Vážené dámy a vážení pánové, milí přátelé,
říká se, že valčík je nejvýstižnějším vyjádřením radosti, jaké můžeme v umění najít. Valčíky byly pro Johanna Strausse mladšího jeho celoživotním dílem a zaslouženě mu vynesly označení “Král valčíků”. Nebyly to ale pouze valčíky, které se z nedaleké Vídně rozšířily do celé Evropy. Lidé všech společenských vrstev si oblíbili také polku, mazurku nebo quadrille.
Je obvyklé se na Straussovu hudbu dnes dívat jako na populární, nevážnou a vlastně nedůležitou. Přesto si ve svém rodišti stále uchovala místo v klasické linii po boku obdivovatelů Brahmse i Mahlera. Skladatelé jako Čajkovskij, Debussy, Ravel i Šostakovič, ti všichni zkomponovali své valčíky.
Ne bezdůvodně je valčík Na krásném modrém Dunaji považován za skutečný klenot. Na koncertě, který jsme pro Vás připravili, uslyšíte i další hudební skvosty ze Straussova pera, jako jsou předehry k operetám Netopýr a Cikánský baron, čardáš z opery Rytíř Pásmán nebo Tritsch-Tratsch polka. Osobně mám k této hudbě velice blízko a přistupuji k ní s respektem. Věřím, že nám připomene, jaké potěšení můžeme nalézt, když ji budeme sdílet spolu.
Těším se na Vás!"
František Macek