Eva Urbanová a Moravské klavírní trio
Galakoncert k 100. výročí založení republiky
pondělí 10. 9. 2018 v 19.00 hodin
Divadelní sál | Dům kultury
300 Kč | řada 10– | ZTP, ZTP/P 200 Kč
Hned první koncert v rámci jubilejního padesátého ročníku festivalu Kroměřížské hudební léto nás v pondělí 10. září od 19.00 v Divadelním sále Domu kultury v Kroměříži naladí patřičně slavnostně. V podání světoznámé operní divy, sopranistky Evy Urbanové za doprovodu Moravského klavírního tria totiž zazní výjimečná hudba Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany a dalších českých velikánů. První dáma české opery Eva Urbanová zazpívá ryze český repertoár na slavnostním galakoncertu věnovanému 100. výročí založení české republiky. Zpěvačka se představí v mnoha rozdílných rolích jako Libuše, Mařenka či Vendulka v áriích ze slavných oper Bedřicha Smetany, dále jako Fibichova Šárka, Dvořákova Rusalka či Jůlie. Program okoření výběr z Dvořákových Cigánských melodií, oblíbené národní písně Jana Masaryka a virtuózní skladby klavírního tria. Vrcholem slavnostního večera bude árie Kostelničky z Janáčkovy Její pastorkyně.
Vstupné: 1. - 8. řada 400 Kč, 10. - 21. řada 300 Kč, ZTP 200 Kč
Vstupné v předprodeji na všechny koncerty od 1. srpna na pokladnách DK, nebo online
Eva Urbanová je jedna z nejvýznamnějších českých operních pěvkyň a sopranistek. Vystupuje na mnoha různých světových operních scénách včetně milánské La Scaly, londýnské Covent Garden a Metropolitní opery v New Yorku. Pravidelně nahrává pro české hudební vydavatelství Supraphon. Od roku 1990 je sólistkou Opery Národního divadla v Praze a počínaje rokem 2010 je též stálým hostem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.
Mezi její stěžejní roli patří postava Kostelničky z opery Její pastorkyňa (Jenůfa) od Leoše Janáčka, za níž získala v letech 1997 a 2005 cenu Thálie. V Metropolitní opeře debutovala v roce 1997 v roli Santuzzy v koncertním provedení opery Sedlák kavalír Pietra Mascagniho Sedlák kavalír. Na operním jevišti MET poprvé vystoupila 17. března 1998 jako Ortrud ve druhém a třetím jednání Wagnerovy opery Lohengrin pod taktovkou Jamese Levina a v témže roce zde vystoupila dále jako Tosca a znovu jako Santuzza.
Na scénu MET se vrátila v sezóně 2003/2004 v rolích Turandot, Cizí kněžny ve Dvořákově Rusalce a opět v roli Santuzzy.
Mimo operních představení se pravidelně věnuje také koncertní činnosti. Mezi její stálý koncertní repertoár patří Janáčkova Glagolská mše ( Londýn, Toronto, Athény), Dvořákovy skladby Stabat Mater, oratorium Svatá Ludmila (Edinburgh), Requiem nebo Te Deum.
V roce 2017 jí byla udělena Medaile za zásluhy o stát v oblasti umění.
Moravské klavírní trio bylo založeno v roce 1997 v České republice ve městě Leoše Janáčka – v Brně. Od roku 1999 hraje v nezměněném složení – Jana Ryšánková klavír, Jiří Jahoda housle a Miroslav Zicha violoncello. Za dobu své existence absolvoval soubor stovky koncertů na významných pódiích doma i v zahraničí. Počtem nastudovaných skladeb, který zahrnuje více než 25 celovečerních recitálů klasické triové literatury, se Moravské klavírní trio řadí k souborům s nejrozsáhlejším repertoárem
v Evropě. Dále pak přímo pro Moravské klavírní trio vznikly desítky často virtuózních transkripcí známých symfonických a operních děl. Významnou součástí činnosti souboru je i spolupráce se zpěváky všech hlasových kategorií. Díky mimořádné šíři operního i písňového repertoáru (přes 200 skladeb ve vlastních úpravách) je Moravské klavírní trio také oblíbeným partnerem operních pěvců mezinárodního renomé (Eva Urbanová, Štefan Margita, Miki Isochi) , kteří koncerty s triem vyhledávají jako protiváhu svého uměleckého působení na světových operních scénách ( MET, Tokio, La Scala...)
Soubor tvoří již vyzrálé umělecké osobnosti, díky čemuž dospěl k charakteristickému hudebnímu projevu - dokonalé souhře a nezaměnitelnému expresívnímu výrazu, což je vysoce hodnoceno nejen odbornou kritikou, ale setkává se i s nadšeným ohlasem široké hudební veřejnosti. o tom svědčí opakovaná pozvání k vystupování na významných koncertních pódiích.