Dior a já
FRA 2014
středa | 17. 6. 2015 | 18.00 | titulky | 2D |
ST 17/6 18.00 Přeneste se do bájemi opředeného světa módního domu Christian Dior a vychutnejte se si exkluzivní pohled do zákulisí první haute couture kolekce z dílny nového uměleckého ředitele Rafa Simonse – díla vytvářeného s láskou, týmem lidí odevzdaných svojí práci. Film propojuje každodenní intenzivní pracovní shon světa módy s tajemnými ozvěnami minulosti ikonické značky a zároveň představuje malebnou poctu všem švadlenám, které věrně slouží Simonsově vizi.
Dior a já
Dior et Moi
Dokumentární
Francie, 2014, 89 min
Režie: Frédéric Tcheng
Scénář: Frédéric Tcheng
Kamera: Gilles Piquard
Hudba: Ha-Yang Kim
Hrají: Marion Cotillard, Jennifer Lawrence, Sharon Stone
Francouzský dokumentární snímek Dior a já otevírá divákům dveře do mýty opředeného světa módního domu Christian Dior. Nový umělecký ředitel Raf Simons zde právě připravuje svoji zcela první kolekci haute couture, se kterou musí přesvědčit celý svět o své vizi a vyrovnat se s odkazem slavného zakladatele značky.
Křehký proces kreativní tvorby, na jejímž konci je nový módní skvost, je tu ukázán jako kolektivní práce celého týmu, od samotného návrháře, přes neúnavné švadleny až po ředitele společnosti. Film propojuje každodenní intenzivní pracovní shon světa vysoké krejčoviny s tajemnými ozvěnami minulosti ikonické značky, a zároveň představuje poctu všem, kdo věrně slouží Simonsově vizi. (Artcam)
Diorův odkaz a hledání vlastní cesty
Ačkoli Christian Dior stál v čele svého módního domu pouze po dobu deseti let, dopad, který zanechal ve světě módy, je pozoruhodný. Film Dior a já sleduje Rafa Simonse při hledání inspirace v Diorových archivech. „Není pro mě snadné pracovat s odkazem tak gigantických rozměrů,“ říká Simons, zatímco sleduje modelku v ikonickém „Bar“ saku z roku 1947. Štíhlý pas, široká ramena a zvýrazněné boky byly v takovém kontrastu s hranatými modely válečných let, že byly magazínem Harper’s Bazaar označeny jako „New Look“ a staly se hitem na následujícího desetiletí.
Dior a já je také intimním vyprávěním následovníka, který se střetává se stínem svého předchůdce. V jednom z nejvíc osobních okamžiků filmu navštíví Raf Simons rodný dům Christiana Diora v Granville v Normandii. Přiznává, že začal číst Diorovy paměti, ale musel přestat, protože nacházel příliš mnoho podezřelých podobností. „Musel jsem přestat. Bylo to příliš divné,“ říká Simons. „Rozhodl jsem se, že raději nebudu číst dál, dokud přehlídku nedokončím“. Film s citlivostí, empatií a rozmyslem zkoumá úskalí hledání vlastního vyjádření tváří v tvář obrovskému tlaku.
SLOVO REŽISÉRA
„Módní dům Dior je několikapatrový svět, který denně ožívá společnou prací manažerů, umělců a všech dalších zaměstnanců vytvářejících společnou vizi, proto jsem se rozhodl vytvořit film jako symfonii mnoha partů. Divák, vtažený do tohoto světa, odhaluje neobyčejné úsilí, které stojí za vznikem nové kolekce. V tomto směru jsem doufal, že film v konečném důsledku nabídne řez částí pařížského života, po vzoru velkých francouzských sociálních realistů jako byli Renoir či Zola. Kdo je „já“ v „Dior a já“? Mým cílem bylo nechat tuto otázku otevřenou vícero interpretacím.“ Frédéric Tcheng
Ohlasy recenzentů:
“Dior a já je prostě nejlepší film o módě, jaký jsem kdy viděla.” Daphne Merkin, ELLE (US)
„Jeden z nejrealističtějších filmů o módě, které jsme kdy viděli.“ Dhani Mau, Fashionista
„Módní dokument dekády.“ Steff Yotka, Style.com
„Film, který by se měl zařadit na vrcholek vašeho seznamu.“ Jessica Bumpus, Vogue
„Užijte si ho jako kousek skvělé filmařiny, která otevírá okno do zákulisí skrytého světa, které je příjemné navštívit.“ Alexander Fury, The Independent, Blogs
Recenze (Hospodářské noviny): Film Dior a já sleduje plachého návrháře, který nahradil splašeného Galliana