Závěrečný koncert mezinárodních dirigentských kurzů - Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín
sobota 8. 8. 2015 v 19.00 hodin
Arcibiskupský zámek
Posledním koncertem v rámci 47. ročníku festivalu Hudba v zahradách a zámku je Závěrečný koncert dirigentských kurzů, kde hraje zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů a dirigenti jsou lektoři a absolventi dirigentských kurzů, uvádí Tomáš Netopil.
Antonín Dvořák
Serenáda pro smyčce E dur op. 22
- Moderato
- Tempo di Valse
- Scherzo, Vivace
- Larghetto
- Finale, Allegro vivace
Igor Stravinskij
Suita č. 1 pro malý orchestr
- Andante
- Napolitana
- Española
- Balalaika
Suita č. 2 pro malý orchestr
- March
- Waltz
- Polka
- Galop
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ludwig van Beethoven
Symfonie č. 2 D dur op. 36
- Adagio molto-Allegro con brio
- Larghetto
- Scherzo: Allegro
- Allegro molto
Tomáš Netopil (1975 v Kroměříži)
Dirigent, kterému už tleskali v Tokiu, Drážďanech i ve Vídni. Ještě před deseti lety hrál jako houslista v cimbálové muzice. Dnes diriguje ty nejprestižnější orchestry po celém světě. Kariéra kroměřížského rodáka nabrala strmý směr vzhůru na mezinárodní scénu. Do roku 2012 byl šéfdirigentem orchestru Národního divadla v Praze. Od letošní sezóny bude zastávat funkci hudebního ředitele Aalto Theater a Filharmonie v německém Essenu. Jako symfonický dirigent spolupracoval s mnoha českými i zahraničními orchestry – Česká filharmonie, Manchestr, Londýn, Liverpool, Berlín, Fiorentina, Lipsko, Stockholm, Roma, Tokio. Jako operní dirigident vystupoval mna operním festivalu v Salzburgu a dalších operních domech: Mnichov, Janov, Neapol, Torino, Bologna, Benátky, Tokio. Toimáš Netopil studoval hru na housle na Konzervatoři P. J. Vejvanovského a dirigování na AMU v Praze. Pokračoval na Královské akademii ve Stockholmu a v americkém Aspenu, kde získal hlavní cenu Americké dirigentské akademie a kam se pravidelně vrací jako hostující dirigent.
Antonín Leopold Dvořák (1841 – 1904)
Byl jeden z nejvýznamnějších hudebních skladatelů všech dob a je světově nejproslulejším a nejhranějším českým skladatelem vůbec. Dvořákova symfonická díla jsou obvyklou součástí repertoáru významných orchestrů a jsou hrána na festivalech vážné hudby po celém světě. Síla jeho melodické invence uchvacuje dodnes odborníky i laiky a brala dech i skladatelovým současníkům (je znám Brahmsův výrok: „Dvořákova témata pro vedlejší myšlenky by mně docela stačila i na myšlenky hlavní…“).
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
Podstata a charakter Beethovenovy osobnosti a umění v mnoha ohledech přesáhly jeho předchůdce, Haydna a Mozarta. Jeho tvorbu převratně utvářejí revoluční elán, bojovnost, zápas o nového, mravně vyššího a svobodného člověka – v jeho případějde o nedílnou jednotu technického mistrovství s uvědomělým základem myšlenkovým a etickým. S Beethovenem vstupuje do dějin – v protikladu k feudálnímu muzicírování – svobodná individualita, nezávislý umělec-myslitel. Je blízký naší době tím, že je první velkou hudební tvůrčí osobností, kterou rozhodujícím způsobem zasáhlo ovzduší vědeckého pokroku, filozofie a revolučnínázory na společenský řád.
Igor Fjodorovič Stravinskij (1882 – 1971)
Stravinského hudba je především plná intelektuálního vtipu. Je jasná, stylově vyhraněná, často nepředvídatelná – záměrně uhýbající a často plná podivné ironie. Na rozdíl od svých expresionistických a pozdně romantických současníků není jeho tvorba příliš citově silná – dává důraz především na řemeslnou stránku.