SLAVNOSTNÍ ZAHAJOVACÍ KONCERT K ROKU ČESKÉ HUDBY (Filharmonie Zlín)

čtvrtek 3. 7. 2014 v 19.00 hodin

Sněmovní sál

350 Kč
čtěte více

Předprodej od 12.6.2014 SLAVNOSTNÍzahajovací koncert k Roku České hudby, ke Kroměřížskému hudebnímu létu 2014 a zároveň k festivalu Hudba v zahradách a zámku 2014 v Kroměříži. Hraje Filharmonie Bohuslava Martinů a diriguje TOMÁŠ NETOPIL! Tento večer čerpá z klenotnice české hudby, kterou zastupují stěžejní díla světového velikána Antonína Dvořáka a jeho žáka a pozdějšího zetě Josefa Suka

SLAVNOSTNÍ ZAHAJOVACÍ KONCERT K ROKU ČESKÉ HUDBY

Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín

Tomáš Netopil - dirigent

Soňa Červená - recitace

Koncert je pořádán ve spolupráci se sdružením Art Collegium 2002

Program :

Antonín Dvořák : Symfonické variace, op. 78

Josef Suk : Radúz a Mahulena - Prolog

*****

Antonín Dvořák : Holoubek, symfonická báseň op. 110

Antonín Dvořák: Vodník, symfonická báseň op. 107

Antonín Dvořák (1841 – 1904)

Své Symfonické variace Antonín Dvořák napsal na vlastní téma mužského sboru Huslař a největší úspěch zaznamenal s touto skladbou ve Vídni za přítomnosti svého přítele Johannesa Brahmse.

Erbenova Kytice z roku 1853 skladatele přitahovala kouzlem námětů a postav, jak si je vytvořila lidová fantazie, a okouzlovala i svérázem a jadrností obsahu i slohu. Antonína Dvořáka fascinoval svérázný kolorit a rytmika veršů, což jej ovlivnilo natolik, že řadu pasáží v partituře je možné přímo podložit textem, jímž byly inspirovány. Zatímco obvyklá koncepce symfonických básní staví na základní náladě, obrysu děje nebo na obecné ideji, Dvořák zhudebňuje Erbenův text se všemi podrobnostmi, takže můžeme v hudbě sledovat celý děj příběhu.

U prvních provedení symfonické básně Holoubek stály mimořádné osobnosti, jakými byli při premiéře v roce 1898 v Brně Leoš Janáček, dále ve Vídni Gustav Mahler v rámci koncertu Vídeňských filharmoniků roku 1899. A při třetím provedení v Berlíně Oskar Nedbal. Tím je doloženo, že Holoubekje jedním z vrcholných děl skladatelova instrumentačního mistrovství. Projevuje se to zejména ve způsobu instrumentace, kterou dociluje mimořádně zvukomalebného účinku skladby. K vlastnímu prvnímu veřejnému provedení Vodníka došlo na koncertě Vídeňských filharmoniků za řízení Hanse Richtera roku 1896 ve Vídni.

Josef Suk (1874 – 1935)

Zeyerova dramatizace romantického příběhu lásky Radúze a Mahulenyčerpá svou krásu z hluboké symboliky slovenské lidové pohádky, ale je umocněna výjimečným talentem tehdy 23letého skladatele Josefa Suka. Ten později vyznal, že čas práce na divadelní hře byl nejkrásnější dobou jeho života. Skladatelský talent rozvíjel pod vedením A. Dvořáka a inspirací mu jistě byla i opětovaná láska k Dvořákově dceři Otilce. Romantický příběh věrné lásky Radúze a Mahuleny tak padl na úrodnou půdu. Sukova hluboká a krásná hudba později obstála ve zkoušce času v podobě orchestrální suity - jeho Pohádka dnes patří ke klenotům české hudby. My si vyslechneme Prolog, který se nachází na začátku 1. dějství Radúze a Mahuleny.

FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ

nese jméno jednoho z největších českých skladatelů. Zaměření na prezentaci jeho díla, dnes již orchestremrealizovaného na četných rozhlasových nahrávkách a CD, začala v šedesátých letech.

Repertoár Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín tvoří téměř všechna symfonická díla různých slohových období, ale i velké množství skladeb současnosti. Členové orchestru vytvořili též několik komorních sdružení a jejich vystoupení doplňují koncertní sezónu o tuto hudební oblast.

Koncertní činnost

Koncertní činnost orchestru má základ ve třech řadách abonentních a množství mimořádných koncertů. Hostoval však též již ve všech významnějších centrech České republiky např. Praha, Brno, Ostrava, na Slovensku v Bratislavě, Žilině, Košicích.

Zahraniční turné

Zahraniční turné přivedla orchestr do Itálie, Dánska, Maďarska, Řecka, Polska, Rakouska, Rumunska, Německa, Francie, Portugalska, Španělska a USA.

Spolupráce s médii

Spolupráce s rozhlasem, televizí a nahrávky na zvukové nosiče jsou pravidelnou součástí činnosti orchestru. Z posledních let stojí za upozornění spolupráce s agenturou Vienna Modern Masters, která je zaměřena na nahrávky soudobé hudby, nebo kompletní symfonické dílo Sergeje Rachmaninova realizované firmou Bayer Record (SRN) a nahrávky hudby Antonína Dvořáka pro firmu Albany Records (USA).

TOMÁŠ NETOPIL - DIRIGENT

Na začátku sezóny 2012/13 se vrací do Národní Opery v Paříži, kde bude připravovat a řídit Offenbachovu operu Hoffmannovy povídky. Mezi jeho další operní závazky sezóny patří Kouzelná flétna ve Vlámské opeře, Láska ke třem pomerančům v Amsterdamu a nová produkce Halévyho opery Židovka v Drážďanech. Na koncertních pódiích se vedle řady orchestrů u kterých se pravidelně objevuje, představí poprvé s Orchestre de Paris, l’Orchestre National de Lyon, Beethoven Orchester Bonn a Wiener symphoniker.

Od roku 2009 do roku 2012 byl šéfdirigentem orchestru Národního Divadla v Praze. Od sezóny 2013/14 bude zastávat funkci hudebního ředitele Aalto Theater a Filharmonie v německém Essenu.

Jako symfonický dirigent se představil u mnoha českých i zahraničních orchestrů. Česká filharmnie, Staatskapelle Dresden, Berlínská Filharmonie, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Orchestra Nazionale della RAI, Filarmonica Toscanini Parma, Královská Filharmonie Liverpool, Izraelská filharmonie, orchestr NHK Tokio, Londýnská Filharmonie, Philharmonia London, Gewandhaus Orchester Lipsko, Tonhalle Orchester Zurich, Sydney Symphony Orchestra, Filharmonica della Scala, Accademia Santa Cecilia Roma, Královská Filharmonie Stockholm, Orchestr BBC Manchester a další.

Jako operní dirigent vystupoval na festivalu v Salzburgu, Bavorské opeře v Mnichově a v dalších operních domech: Deutsche Oper Berlin, Teatro Carlo Felice Janov, Teatro San Carlo Neapol, Teatro Regio Torino, Teatro Comunale Bologna, Teatro La Fenice v Benátkách, Národní opera v Tokiu.

Tomáš Netopil studoval hru na housle na konzervatoři P.J.Vejvanovského v Kroměříži a dirigování na Akademii Múzických Umění v Praze. Dále ve studiích pokračoval na Královské Akademii ve Stockholmu a na letní hudební škole v americkém Aspenu, kde v roce 2003 a 2004 získal hlavní cenu Americké dirigentské Akademie a kam se pravidelně vrací jako hostující dirigent. V roce 2002 zvítězil na dirigentské soutěži Sira George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.

SOŇA ČERVENÁ

Životopis (biografie) / Informace:

Komorní pěvkyně Soňa Červená (* 1925) začala svoji profesionální operní dráhu po zkušenosti z Osvobozeného divadla v Janáčkově divadle v Brně, odkud po sedmi letech přešla do Berlína. Tam vytvořila role, které ji otevřely cestu na prestižní světové scény Západní Evropy i Spojených států amerických. Stala se legendární Bizetovou Carmen. Vynikající protějšek k této postavě tvořily role francouzského, německého a italského repertoáru i německé barokní opery a zvláště pak opery dvacátého století – Janáčka, Berga, Stravinského, Prokofjeva, Hindemitha, Nona, Ligetiho, Henzeho, Brittena. Spolupracovala s prvotřídními režiséry a dirigenty a sama stanula mezi světovou pěveckou elitou. V 70. a 80. letech účinkovala v převratných inscenacích evropské činoherní avantgardy, například v spolupracovala s režiséry G. Taborim a R. Wilsonem. Nastudovala též rozsáhlý koncertní repertoár písňový, kantátový a oratorní. Je dvojnásobnou nositelkou titulu Komorní pěvkyně – v Berlíně (1960) a ve Frankfurtu (1978).
Když byla malá, chodili k nim na návštěvu František Gellner, Bohuslav Martinů, Eduard Kohout a Jindřich Plachta. Její první velkou roli jí dal Jan Werich. Ve filmu vystoupila po boku Jaroslava Marvana a Meddy Valentové. Šatnu měla dohromady s Ljubou Hermanovou. V divadle hrála s Oldřichem Novým i Vlastou Burianem. Pro evropskou operu ji objevil Herbert von Karajan. Nudle pro ni vařil Luciano Pavarotti. Večeřela s Marií Callas, zpívala s José Carrerasem - a to když ho ještě nikdo neznal, v Netopýru vystoupila pod taktovkou Plácida Dominga. Obdivuje ji Robert Wilson. Je fascinující, temperamentní, oduševnělá a velkorysá. Zkoušet s ní je zážitek. Když už nikdo nemůže, ona bývá v nejlepším. Umí vášnivě mluvit o divadle, je zanícená vlastenka, skvělá řidička. Trasu Praha - Hradec Králové umí ve svém voze Rolls-Royce absolvovat za 75 minut.


Životopis (biografie) / Informace:

Dcera JUDr. Červeného, zakladatele a vůdčí osobnosti kabaretu Červené sedma. Studovala operní zpěv. Na divadle začínala v Divotvorném hrnci v režii J. Voskovce. Na přelomu 40. a 50. Let hrále i ve filmu. Později se hlavně věnovala opernímu zpěvu. Po 3 letech v Brně jí bylo nabídnuto agažmá v berlínské opeře. Od počátku 60.let zůstala trvale v zahraničí. S mimořádným úspěchem účinkovala na předních operních scénách. V pozdějších letech hrála i v činohře a muzikálu (Hamburk).

zpět nahoru



Výběr akcí filtrem

Zajímá mě

Pustí mě tam?

Mám na to?

Mám čas?

Potvrďte kritéria filtru

Zvolte datum

Od

červenec 2018

po29162330
út310172431
st4111825
čt5121926
6132027
so7142128
ne18152229

Do

srpen 2018

po6132027
út7142128
st18152229
čt29162330
310172431
so4111825
ne5121926
Potvrďte vybrané odbobí