JAVORY 50

pátek 30. 5. 2014 20.00 2D
350 Kč
přístupné bez omezení
čtěte více

Předprodej od 7. dubna. V ceně vstupenky je i volný vstup na koncert makedonské skupiny BAKLAVA (od 18:00). Koncert k 50. výročí umělecké činnosti souzrozenců Hany a Petra Ulrychových. Sourozeneckých 135 let (Hana letos oslaví 65 let, Petr 70 let ), 50. let umělecké činnosti, 40. let existence Javorů a 5 let nově obnovené kapely Javory Beat oslaví Hana a Petr Ulrychovi řadou společných koncertů JAVORŮ a JAVORY BEATU. Koncerty nabídnou možnost poslechnout si to podstatné z bohaté hudební historie - od beatových začátků, přes přelomová alba ze sedmdesátých let Nikola Šuhaj Loupežník a Ententýny se dostaneme k až k tvorbě let osmdesátých a devadesátých a nejnovějším písničkám sourozenecké dvojice.

Koncert k 40. výročí trvání a s důrazem na alba Koločava a Nikola Šuhaj

Sourozeneckých 135 let (Hana 65, Petr 70 ), 50 let umělecké činnosti, 40 let Javorů a 5 let Javory beatu oslavíme řadou společných koncertů JAVORŮ a JAVORY BEATU. Společné koncerty nabídnou možnost poslechnout si to podstatné z celé naší HUDEBNÍ HISTORIE - od beatových začátků se dostaneme až k nejnovějším písničkám. Snad v nich uslyšíte padesátiletou cestu souboru k Javorům, co rostou z vědomí kořenů a odmítají dobové zařazování. Snad zaslechnete bigbeat v houslích a cimbálu Javorů, v Javory beatu zase energii bez přebytečných decibelů. A nakonec si vychutnáte nejoblíbenější melodie v nástrojově pestrém společném závěru.

V dětství oba sourozence výrazně ovlivnila opera, protože jejich otec byl operním pěvcem (tenor), sólistou Janáčkovy opery v Brně. Petr, o pět let starší, většinou prosazuje svou převahu. První Petrovy písničky zazněly v studentském divadle v Brně. Hana v nich zpívala zpočátku nesmělé druhé hlasy. Big beat Vulkán s názvuky folk rocku, vliv slavných skupin šedesátých let a spolupráce s Alešem Sigmundem - to vše dvojici postupně proměňuje. Jejich písničky dobývají hitparády. S rockovými Atlantis jsou úspěšní i v zahraničí. Rodící se šoubyznys vynáší Ulrychovy do československých hvězdných výšin. Kritické období nastává v roce 1968. Petr hned ráno 21. srpna 1968 zpívá živě do ilegálně vysílaného rozhlasu píseň Zachovejte klid (pravdu nezničí tanky, jděte pryč, my máme pravdu, vy jenom bič, zradu a bič). Nedlouho na to spolu s orchestrem Gustava Broma nahrávají s Hanou LP Odyssea, první doloženou fúzi rockové kapely a big bandu, a zároveň své první monotematické album. Nahrávka ale putuje díky normalizačnímu patolízalství tehdejšího vedení Supraphonu do archivu.

Hana v roce 1971 získává Zlatou Bratislavskou Lýru. Vystupuje ze stínu bratra, který se postupně prosazuje spíše jako autor. Nahrává sólové LP Pojďte dál, chci být chvíli s vámi. Normalizace je ale na postupu: Petra dostihuje anonymní, ale snaživě dodržovaný zákaz veřejného provozování v rozhlase a televizi. Tím ale mizí z obrazovky a rozhlasu i Hana, protože sourozenci koncertují výhradně společně a společná je také většina písní. Shodou okolností je v tomto období písničkář Ulrych naplno vtažen moravským folklorem. Objevuje v něm beat (úder, puls); zjišťuje, že cimbál je bicí nástroj, že puls houslí je rytmus, který ve světové hudbě nemá obdobu. A že to platí i o vnitřním rytmu moravských táhlých písní. Vznikají Javory jako předobraz československé world muzic. Po delší době se prosazují. Písničkář se přitom poznenáhlu mění ve skladatele. Vznikají monotematická alba Nikola Šuhaj loupežník, Meč a přeslice, Marketa Lazarová. Souběžně pak řada filmových a scénických hudeb: Sonáta pro zrzku, o statečném kováři, Legenda, Radúz a Mahulena, Koločava, My holky z městečka, Díky za každé nové ráno. Toto rozkošatění vrcholí dalším sólovým albem Hany Ulrychové. Na LP Tichý hlas tentokrát ale pokorně slouží jednomu z vrcholů Petrovy tvorby; hudbě k nerealizovanému filmu. V roce 1993 se Javory stabilizují v prakticky dnešní podobě. Přicházejí mimořádně schopní hudebníci, manželé Kateřina Štruncová (housle, zpěv, zobcové flétny) a Dalibor Štrunc (cimbál a zpěv). Vzniká řada písničkových CD a zároveň různé kompilace. Veřejnost zná ale Javory především z koncertů. Je to kvalita jejich živých vystoupení, která na sebe postupně váže publikum a plní sály. Také jeviště Městského divadla v Brně zúročuje postupně autorský a interpretační potenciál bratra a sestry. Jeho šéf, autor a režisér Stanislav Moša, jim dává prostor v několika inscenacích. Z nich zejména Koločava je trvalou součástí repertoáru a stává se jedním z kultovních představení. V roce 2006 nahrávají Javory nové písničky na albu Stromy, voda a tráva. Petr se snaží o fúzi směrem k rockovějšímu zvuku, ale je to zatím jen vykročení. Hana mezitím vydává sólovou kompilaci „(nejen) Tichý hlas – to nejlepší z let 1968 až 2006“, opět těsně svázanou s tvorbou bratra. Zásadní krok směrem k jiné než houslovo-cimbálové zvukové energii znamená až pokus o CD bez houslí a cimbálu - Javory beat. Je to zpočátku jen název alba (Indies 2009) a studiové kapely, která ho nahrála. Postupně se začíná utvářet pódiová souběžná hudební formace k tradiční sestavě. Prodělává personální i hudební vývoj. Mezitím Hana chystá sólové CD. Tentokrát se chce, aniž by s realizací příliš spěchala, odpoutat od Petrova autorství. Také Petr cítí, že už je čas pokusit se o sólovou písničkářskou výpověď. Nabídka vydavatelství Indies vyústí v jeho roční práci na nových písničkách. Autor a aranžér se v nich přes košatost a experimenty ve své filmové a divadelní tvorbě vrací k základnímu písňovému tvaru. Obklopuje se partou spřízněných muzikantů a ve svém společném projevu jdou až na samou dřeň v odmítání dobových počítačových vylepšení, ve snaze o živý projev bez studiových berliček. Hudební skládanka se pomalu plní. Je v ní energie elektrické kytary (Miloš Koubek), náhrada bicí soupravy cajonem (Pavel Plch a Ctibor Bártek). Klávesy (Ondra Strouhal) jsou obohacené harmonikou, zjevné je využívání možností pražcové i bezpražcové basové kytary (Kuba Šimáně). Vše občas doplní lyrika klasické kytary, pohodovost ukulele a na světě je CD Bratr sestry (2012). Jiří Plocek na obalu desky píše: S občasným přispěním své sestry Hanky vytváří bratr sestry kytici jednoduchých písniček, v nichž cítíme všechno – starý poctivý beat, stejně jako moravskou lyriku a špičkování klezmerské muziky.

Nejprve v podání Javory beatu zazní nejznámější písně z bigbeatového období Hany a Petra. Po nich si vychutnáte zvuk houslí a cimbálu klasických Javorů a hity raného javorovského období. Potom se Hana a Petr dozpívají a dohrají až k nadžánrovému období současných Javorů a vzniku Javory beatu. Zvuk houslí a cimbálu klasických Javorů v kontrastu s rockovými názvuky nové formace porovnáte ve známých i úplně nových písních, aby v závěru zazněly obě formace současně v naprosto unikátním nástrojovém souznění.

Youtube trailer
zpět nahoru



Výběr akcí filtrem

Zajímá mě

Pustí mě tam?

Mám na to?

Mám čas?

Potvrďte kritéria filtru

Zvolte datum

Od

říjen 2019

po7142128
út18152229
st29162330
čt310172431
4111825
so5121926
ne6132027

Do

listopad 2019

po4111825
út5121926
st6132027
čt7142128
18152229
so29162330
ne3101724
Potvrďte vybrané odbobí