Molieri

Adam Plachetka a Czech Ensemble Baroque

operní recitál sólisty Metropolitní opery v New Yorku

pátek 2. 2. 2018 v 19.00 hodin

Divadelní sál | Dům kultury

890 Kč
čtěte více

V krátké době už podruhé přivítáme v Kroměříži osobnost světového operního nebe. V pátek 2. února se totiž v Divadelním sále Domu kultury od 19.00 představí sólista Metropolitní opery v New Yorku, basbarytonista Adam Plachetka a soubor Czech Enamble Baroque v pořadu nazvaném Molieri, čili MOzart a SaLIERI. Jak už název napovídá, program tohoto originálního klasicistního recitálu, který se v České republice bude uvádět pouze na čtyřech scénách, tvoří na jedné straně famózní a dobře známé árie z Mozartových oper a na straně druhé neméně kvalitní, ale koncertnímu publiku velmi vzácné árie z oper Antonia Salieriho. Adam Plachetka, jeden z nejvýraznějších objevů světové operní scény, v tomto programu plně rozvíjí svůj mimořádný pěvecký, ale také dramatický talent a prezentuje se právě v klasicistním repertoáru, za jehož interpretaci sklízí nemalé úspěchy již od dob svého angažmá ve Státní opeře Vídeň. Právě Vídeňské ztvárnění Dona Giovanniho znamenalo pro Adama Plachetku výrazný zlom v jeho kariéře a katapultovalo ho mezi elitní špičku světového „Mozartovského operního nebe“.

Účinkují:

Adam Plachetka - basbaryton

Czech Ensemble Baroque orchestra
Roman Válek - dirigent


Elen Machová - koncertní mistr Luděk Randár - Antonio Salieri
Radovan Král - Wolfgang Amadeus Mozart

Předprodej vstupenek od 27. prosince na pokladnách DK a on-line již 24. prosince, což můžete chápat i jako originální vánoční dárek od DK

Ceny vstupného: 1. až 8. řada - 890 Kč, 10. až 15. řada - 790 Kč, 16. až 21. řada - 690 Kč





Slovo dirigenta Romana Válka: 
Mozart a Salieri. Tito dva významní velikáni klasicismu by se asi divili, jakou roli nesmiřitelných soků jim budoucnost přisoudila. Rimskij-Korsakov svou slavnou operou, či Miloš Forman skvělým Amadeem na motivy Schafferovy divadelní hry tuto historickou fikci ještě posílili a donutili tak nepřímo potomky Antonia Salieriho k vyvolání očistného soudního jednání, na němž bylo dokázáno, že Salieri neměl motiv, ani zájem jakkoli Mozartovi škodit. Neměl to vůbec za potřebí. Byl to ve své době nejlépe placený hudebník v císařství a těšil se nevšednímu obdivu a zájmu publika.
Hudba obou mistrů přesně odráží jejich rozdílné životní cesty. Mozart, geniální improvizátor - dnes bychom řekli s jazzovou erudicí, hrál v různých kapelách, střídal donátory, koncertní pódia i své přátele. Zatímco Salieri se jako elév dostal k císařské kapele, u které celý život zůstal a měl stálé místo i zázemí.
V našem projektu jsme však chtěli poukázat na to, co oba autory spojuje. Tak například Lorenzo da Ponte. Byl to právě tento světoznámý libretista, jehož texty oba autoři zhudebnili a jimiž se nechali vést ve svých operních dílech. Některé z nich se navzájem nápadně podobají. Velcí sólisté tehdejšího Burgtheateru, včetně celého uměleckého aparátu, premiérovali jak Mozartovy, tak Salieriho opery. Počtem repríz byl ovšem úspěšnější Salieri. Oba autoři napsali zajímavé Requiem. Zatímco Mozartovi byla jakási autodedikace přisouzena, Salieri nadepisuje partituru přímo „Per me“. Společné jsou také rysy určitých divadelně interpretačních principů využívaných tehdejším vídeňským klasicistním stylem: vkládání vtipných glos do textů jednajících postav, které rázem učiní z role na jevišti spojence a přítele diváků.
Nejzjevnějším a nejmarkantnějším pojítkem mezi oběma mistry je však prostý fakt, že byli oba představiteli vídeňského klasicismu, který se nám ve světle dějin umění jeví stále více jako epicentrum hudebního dění v Evropě druhé poloviny 18. století.
Přistupme tedy s úctou k odkazu obou mistrů: geniálního a kreativního Wolfiho a veleúspěšného císařského „il compositore“ Antonia. Příjemný poslech.


PROGRAM KONCERTU:

Salieri: Axur, Re d' Ormus
PŘEDEHRA Z OPERY
W. A. Mozart: Le nozze di Figaro
HAI GIÁ VINTA | VEDRO MENTRO IO SOSPIRO
recitativ a árie hraběte Almavivy
A. Salieri: Falstaff
NELL IMPERO DI CUPIDO | árie Falstafa
W. A. Mozart: La finta giardineria
A FORZA DI MARTELLI | árie Narda
W. A. Mozart: Le nozze di Figaro
PŘEDEHRA Z OPERY
A. Salieri: La scuola de Gelosi
MI DICA IL MIO SIGNORE | árie Blasia
W. A. Mozart: Le nozze di Figaro
NON PIÚ ANDRAI | árie Figara
PŘESTÁVKA
W. A. Mozart: Don Giovanni
PŘEDEHRA Z OPERY
A. Salieri: Axur, Re d' Ormus
MISERO ABBIETTO | VIVA,VIVA | IDOL VANO
tři ariosa Axura
W. A. Mozart: Cossi fan tutte
RIVOLGETE | árie Guglielma
A. Salieri: La grotta di Trofonio
SE IL TUO SPOSO | árie Aristona
A. Salieri: La grotta di Trofonio
PŘEDEHRA Z OPERY
W. A. Mozart: Le nozze di Figaro
TUTTO E'DISPOSTO | APRITE UN PO'GUEGL'OCCHI
recitativ a árie Figara
W. A. Mozart: Don Giovanni
MADAMINA,IL CATALOGO E'QUESTO | árie Leporella




Adam Plachetka
basbaryton


Rodák z Prahy Adam Plachetka absolvoval Pražskou konzervatoř u profesora Luďka Löbla a HAMU. Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze. V následujících letech zde vystoupil například jako Don Giovanni, Figaro (Le nozze di Figaro), Nardo (La finta giradiniera), Argante (Rinaldo) a Guglielmo (Così fan` tutte).
Od září 2010 je Adam Plachetka stálým členem ansámblu Wiener Staatsoper. Od debutu v roli Schaunarda (La bohéme) se zde objevil mimo jiné jako Melisso (Alcina), Don Giovanni, Dulcamara (L`elisir d`amore), Figaro, Guglielmo, Publio (La clemenza di Tito), Mustafà (L`Italiana in Algeri), Alidoro (La Cenerentola), Conte Almaviva (Le nozze di Figaro), Dottor Malatesta (Don Pasquale) nebo Paolo Albiani (Simon Boccanegra). Pravielně hostuje v Metropolitní opeře v New Yorku (Don Giovanni, L`elisir d`amore, Le nozze di Figaro, Così fan` tutte) a na Salzburger Festspiele (Benvenuto Cellini, Rusalka, Don Giovanni, Le nozze di Figaro). Jeho další operní závazky čítají Bayerische Staatsoper v Mnichově (La Calisto), Royal Opera House Covent Garden v Londýně (Don Giovanni, L`elisir d`amore), Baden- Baden festival (Così fan` tutte, La clemenza di Tito), Glyndebourne (Le nozze di Figaro), Carnegie Hall v New Yorku (Salome), Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper v Berlíně (Don Giovanni, Le nozze di Figaro), Teatro alla scala (Così fan` tutte), Lyric Opera v Chicagu (Le nozze di Figaro, Die Zauberflöte) nebo Houston Grand Opera (Le nozze di Figaro).

Na koncertních pódiích se objevil například v Musikvereinu ve Vídni a v Grazu, ve Wigmore Hall v Londýně, v Usher Hall v Edinburghu, v Herkulově sále v Mnichově, ve Vídeňském Konzerthausu, v Konserthuset ve Stockholmu a v pražském Obecním domě a Rudolfinu. Spolupracoval s Chicagským symfonickým orchestrem, Symfonickými orchestry Francouzského, Bavorského, Rakouského a Českého rozhlasu, Skotským komorním orchestrem, Českou filharmonií, Vídeňskými symfoniky a stockholmskou Královskou filharmonií.
Adam Plachetka pořídil nahrávky pro Arte, Arthaus Musik, Capriccio, Českou televizi, Český rozhlas, Deutsche Grammophon, Mezzo, Naxos, Nibiru, Orfeo, ORF, Radioservis, Supraphon a Unitel Classica.



Czech Ensemble Baroque
dirigent - Roman Válek


Úspěšný dirigent, který se specializuje na velké vokálně- instrumentální tituly. Je zakladatelem a šéfdirigentem tělesa Czech Ensemble Baroque. Jeho uměleckým krédem je dostat na česká pódia stěžejní díla „staré hudby”v dobové interpretaci.
O velké šíři repertoáru Roman Válka svědčí spolupráce s dalšími významnými tělesy (Orchestry – PKF, Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava, Komorní orchestr FOK, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín aj., Operní domy: Opera Národního divadla v Praze, Národní divadlo Moravskoslezské Ostrava aj.). Jako sbormistr spolupracoval s dirigenty jako:
G. Rožděstvěnský, J. Bělohlávek, G. Albrecht, G. Delogu, N. Moldoveanu aj. Je zván na významné hudební festivaly (Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkův Máj, Europäische Kirche musik (D), NDR Musik festival Hamburg (D), WDR Musik festival (D), Festival Radovljica (SLO).
Je šéfdirigentem operní staggiony Hudebního festivalu Znojmo a zakladatelem Letní školy barokní hudby.
V oblasti autentické interpretace pracoval s orchestry Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea, Solamente Naturali a významnými sólisty: M. Kožená, R. Tyson, G. Farkas, D. James, A. Plachetka, B. M. Willi, F. Brüggen, A. di Marchi, J. Griffith,
M. Brown, Ch. Genz, J. F. Lombard, A. Mikolajczyk, J. Frederiksen, L. Peterková a mnozí další.
Od roku 2005 uvedl několik českých premiér významných děl: Vivaldi – Dorilla in Tempe, Purcell – King Arthur, Mysliveček – Montezuma, Lully- Te Deum, Telemann – Daniel v jámě lvové. Pořídil nahrávky pro WDR, NDR, Radio France, Český Rozhlas, Česká televize a téměř 30 CD titulů pro Pickwick Allegro London, Wienna Modern Masters, Marimba Classic DE, Supraphon, Panton a další. Získal řadu ocenění, např. Cena A. Radoka za realizaci melodramu Z. Fibicha Smrt Hippodamie, či Cena časopisu Diapason za nahrávku kompletních Martinů madrigalů.



 

zpět nahoru



Výběr akcí filtrem

Zajímá mě

Pustí mě tam?

Mám na to?

Mám čas?

Potvrďte kritéria filtru

Zvolte datum

Od

duben 2018

po29162330
út3101724
st4111825
čt5121926
6132027
so7142128
ne18152229

Do

květen 2018

po7142128
út18152229
st29162330
čt310172431
4111825
so5121926
ne6132027
Potvrďte vybrané odbobí